Zuidwest Nederland 1935

Gestart door rjz222, 16 februari 2014, 19:57:18

Vorige topic - Volgende topic

rjz222

Daar is 'ie dan, het officiële topic voor Zuidwest Nederland 1935. Het project bestaat al een tijdje, maar nu zijn er ook toonbare screens.

Voor meer info over het project verwijs ik naar deze pagina, dan hoef ik niet alles meerdere keren uit te leggen.

Ik ben begonnen met de aanleg vanuit Dordrecht, waar we ook nog steeds in de buurt zijn.

Overweg Achterweg, kijkende richting Dubbeldam. De bomen liggen nog enigszins verkeerd, dat zal natuurlijk nog verholpen worden.


De even verderop gelegen overweg in de Dubbeldamse Dijk, kijkende richting Dordrecht.
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

rjz222

08 maart 2014, 20:34:41 #1 Laatste wijziging: 08 maart 2014, 20:47:00 door rjz222
Nieuwe screens, nu ook mét stukjes Dordrecht


1e overweg in de Dubbeldamse weg, links moet nog de bekende voetbrug verreizen.


Even voorbij de 2e Overweg in de dubbeldamse weg, die je in de achtergrond nog ziet liggen, links zie je een stukje van de vijver voor de gemeentebegraafplaats van Dordrecht.



De overweg in de Dubbeldamse Dijk


Tegenwoordig de bekendste overweg van Dordt, toen kilometers buiten de stad: de Zuidendijk.


Het stroompje de Oostkil, met de daar omheen liggende landbouw.

Op dit moment is de scenery gevorderd tot de Wieldrechtse Zeedijk, met uitzondering van:

  • Enkele emplacementsattributen te Dordrecht
  • Westzijde van Station Dordrecht (mompelt iets met vaag sporenplan en custom objecten)
  • Achtergronden achter de scenery
  • Stamlijn/lijn richting Geldermalsen
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

JordyS

ziet er goed uit Robert, ben benieuw hoe het resultaat is :)

rjz222

Daar zijn we weer eens!


Allereerst een mooi nieuw bruggetje dat ik van Tom heb gekregen dat de voetbrug vormt in de dubbeldamseweg, ooit neergezet omdat de spoorlijn 3 kwartier per uur dicht lag (destijds was Dordrecht nog een belangrijk rangeerstation, omdat de Kijfhoek nog niet bestond.


Halte Willemsdorp

Toen ik van Tom de voetbrug had gekregen, kon ik het natuurlijk niet meer maken om de moerdijkbrug met standaard MSTS-brugdelen te bouwen, dus die heb ik zelf maar gefabriekt:


We rijden bij Willemsdorp de brug op


Detailshot


Aan de kant van Moerdijk (en Lage Zwaluwe) lag indertijd een draaibrug, die natuurlijk niet kan ontbreken.
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

rjz222

En wat komt er naar de Moerdijk? Station Lage Zwaluwe natuurlijk!

Dit markante vooroorlogse stationsgebouw kan in MSTS natuurlijk niet ontbreken in de route, en daarom zal ik dat natuurlijk moeten nabouwen.


De eerste voortgang geeft al een mooi beeld van hoe het eruit moet gaan zien, veel zandsteen tussen de bakstenen.

Markant aan dit object zal zijn dat ik het bagagebureau en het postbureau in het station van open deuren en een interieurtje ga voorzien, dit kan namelijk zonder al te veel poly's worden gerealiseerd, en het brengt wel wat extra dimensie in het object (hoe ik dit met winter en night textures ga doen weet ik nog niet).
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

rjz222

11 januari 2015, 17:53:47 #5 Laatste wijziging: 11 januari 2015, 17:58:21 door rjz222
En ik ben weer wat verder.


De zuidoever van het Hollands Diep is inmiddels voorzien van wat scenery.


En het stationsgebouw is af (hoewel er nog wel twijfel is over de ramen in de puntgevels).

PS: ohja, ik heb ook de 1300I eens geëxporteerd als proefloc.
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

rjz222

Ondertussen is er het nodige aan de scenery doorgetrokken naar het station van Lage Zwaluwe, en is het seinsysteem uitgebreid met wisselseinen en rangeerpaallantaarns. Klein probleem: Open Rails heeft nog niet door hoe die werken (in MSTS werken ze wel bijna perfect). Dus als jullie een rare wissellantaarn ziet, dan weet je waaraan het ligt.


Rouwbrief te Dordrecht


Vanaf de slaper kijken we terug richting de Moerdijkbrug


En het station van Lage Zwaluwe even verderop


Waar we zien dat het toiletgebouw nog ontbreekt, maar inmiddels wel de seinpost is verrezen, en daarnaast de goederenloods en het laadperron.


Aan deze kant zien we duidelijk dat de toeleidende wissel vanuit de goederenloods nog een Staatsspoor-wisselsein staat.


Vanaf de overweg zien we het hele station liggen.


En nog een kijkje naar de seinpost, waar ook duidelijk het einde van de scenery te zien is.
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

rjz222

Na maanden weinig te hebben gedaan heb ik de afgelopen maand druk gesleuteld aan de route, en is de scenery doorgetrokken tot het station van Zevenbergen.


De kleine verzorgingsplaats van Lage Zwaluwe, hier overnachtten de locomotieven die de treinen vanuit 's-Hertogenbosch trokken, en soms een locmotief die een stoptrein met als eindpunt Lage Zwaluwe had op de late avond.


De aftakking te Zevenberschen Hoek. Links zien we de enkelsporige spoorlijn naar 's-Hertogenbosch, in het midden het vervolg van de Staatslijn I richting Breda. Rechts zien we de spoorlijn richting Zevenbergen en Roosendaal. Tussen de lijn naar 's-Hertogenbosch en de lijn naar Breda zien we het gehucht Zevenberschen Hoek.


Hier zien we het voorsein voor de splitsing voor treinen uit Zevenbergen. Merk ook op dat de route nu beschikt over een telegraaf.


De lijn kruiste destijds een aantal kleine wegen. Hier zien we een van die onbewaakte overwegen.


Onderweg komen we langs het gehucht Dijkzigt, waar de lijn overigens twee wegen kruiste, waaronder een richting het dorp Langeweg.


Het voorsein van Zevenbergen. Hier staat het sein per ongeluk in een slootje van een stuk akkerondergrond. Dit is een klein puntje van aandacht, ik moet nog iets van ondergrond onder het spoor leggen.


Het station van Zevenbergen. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik wil nog een betere texture voor het perron hebben en ik wil het station nog een beetje wheatheren, maar verder geeft het wel een duidelijk beeld van hoe het station er in der tijd uit heeft gezien.

Een tijdje geleden stond ik in tweestrijd of ik niet mijn planning zou wijzigen. Onderstaande screen zal de meesten van jullie wel op een spoor zetten, en sommigen zullen meteen zien wat het is, en daarmee is het belangrijkste deel van het antwoord gegeven.

De knoop is uiteindelijk doorgehakt toen ik, samen met Jeroen, onlangs tegen een zeer mooi boek aan ben gelopen dat in deze richting zeer goede informatie geeft en een mooi idee heeft gegeven voor een nieuwe tak in een latere versie.
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

rjz222

Tijd om hier weer eens wat te laten horen.

Sinds de laatste update is er flink aan de route gebouwd, waarmee nu het traject tot Oudenbosch in de scenery is gezet. Daarnaast zijn de perrons van Dordrecht grondig aangepakt en is het station voorzien van een waslijn.

Het wordt nu tijd om de scenery naar Roosendaal te maken, hoewel er natuurlijk hier en daar nog kleine wijzigingen doorgevoerd moeten worden, zoals het afwerken van de tramsporen bij Oudenbosch.


In het station van Dordrecht


De waslijn moet natuurlijk ook ergens eindigen en afgespannen worden.


Het stationnetje van Willemsdorp, met het passage/omloopspoor in het midden. Als de Moerdijkbrug buiten gebruik was moest hier namelijk gekeerd kunnen worden. Net niet in beeld zijn de lichtseinen van het proefseinstelsel 1927, dat op deze locatie werd uitgeprobeerd.


Het station van Zevenbergen, met nieuwe perrons


De brug over de mark net ten zuiden van Zevenbergen


Het stoomgemaal even verderop (een ietwat geïmproviseerde constructie)


De velden even ten noorden van Oudenbosch


De dorpsstraat van Oudenbosch, met in de achtergrond de Basiliek van de heiligen Agatha en Barbara, en de stoomtramlijn (die zoals zichtbaar is in de achtergrond nog wat aangepaste spoorstukken moet krijgen).


En het station van Oudenbosch. Hier eindigt voorlopig de scenery en daarmee onze reis door 1935.


Behalve grote sneltreinlocomotieven is het natuurlijk ook van belang om goederen te kunnen vervoeren, daarom wordt er op dit moment ook gewerkt aan een serie 6200, waarvan de meeste locs in Heerlen en Maastricht stonden, maar ook een aantal locs waren afgevaardigd naar zowel depot Fijenoord en depot Roosendaal, zoals de hier afgebeelde 6224.
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

rjz222

14 september 2016, 10:19:40 #9 Laatste wijziging: 14 september 2016, 10:23:05 door rjz222
Tijd voor een treintje:


De trekkracht van onze lege kolentrein in zuidelijke richting: de NS 6224.


De lege kolentrein bestaat uit een sleep GLG's, waarvan enkele voorzien zijn van een remmershuis (en dus remmen) en anderen slechts van een doorgaande remleiding, zoals die sinds 1 januari 1934 verplicht was voor goederentreinen op het hoofdnet.


De trein wordt afgesloten door een Dg met het nummer 2057, een van de oudste bagagewagens in het park van de NS. Afkomstig van de Maatschappij tot Exploitatie van de Staatsspoorwegen deden deze wagens al sinds de jaren 1910 uitsluitend dienst als goederenbegeleidingswagen.

Met het invoeren van de doorgaande treinleiding in 1934 werd de Dg naar de achterzijde van de trein verplaatst, waarmee ook het trekkoord om aan de tenderbel te trekken verviel. Om met het personeel van de loc te communiceren moest de conducteur nu de remmen iets aantrekken vanuit zijn Dg. Je kan je voorstellen dat het personeel op de loc, dat premies kreeg voor zuinig rijden, er niet altijd blij mee was als dit gebeurde.


En de trein nog van de andere kant.
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

rjz222

Het werd tijd om eens een video te laten zien van de functies die de route bevat. Enkelen hiervan zijn alleen aanwezig in Open Rails versie 1.2 (http://www.treinenwereld.eu/forum/index.php?topic=520.0).

Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

rjz222

Zo zeg, het werd weer tijd voor een schop hierzo :P.

Ik heb de afgelopen maanden regelmatig aan de route gewerkt, maar niet structureel, maar toch genoeg om het een en ander te laten zien.




Beelden vanaf de zuidkant van Oudenbosch



Vanuit Oudenbosch gaan we richting Roosendaal

Meestal werk ik als ik een lijn heb van A naar B, dat ik begin met werken van A naar B, maar als ik ver genoeg ben (zodat ik zaken, zoals wegen, op elkaar aan kan sluiten), begin ik vanuit B ook richting A te werken. Zo ben ik de laatste tijd vanuit Roosendaal bezig met het werken richting Oudenbosch, waar nu nog ongeveer één kilometer aan scenery ontbreekt.



Al snel na vertrek vanuit Roosendaal kruist de spoorlijn de doorgaande weg van Roosendaal naar Oud Gastel, die even voor het kruisen van de spoorlijn naar Oudenbosch het gehucht Kalsdonk verlaat. We zien hier ook de overweg met de iets verder van deze overweg gelegen wachterswoning nummer 17, van een model dat nog verschillende keren in langs deze lijn voorkomt.


Natuurlijk wordt er ook op het land gewerkt, zo wordt hier met twee stoomtractors het veld geploegd.



Onderweg tussen Roosendaal en Oudenbosch

In de eerste screens zien we een aantal auto's rijden. Naast de Chevrolet van Van Gend en Loos en de Dordtse stadsbus heb ik inmiddels ook een Austin 7 ontwikkeld, een relatief kleine, betaalbare auto voor die tijd. Daarnaast werk ik momenteel aan een pick-up versie van de Chevrolet van VGL, en een Ford Model A Phaeton, waarvan ik onder andere ook de uitvoering maak zoals deze dienst deed bij de Politie in Rotterdam.

Verder is er natuurlijk nog genoeg te doen aan het bouwen van objecten voor Roosendaal, naast de al zichtbare grote rechte loods, moeten er nog twee andere locloodsen worden opgeleverd (de rechte HSM-locomotiefloods en de polygonale loods van de Staatsspoorwegen). Ook werk ik nog aan het stationsgebouw in de uitvoering zoals het er voor de oorlog stond (met een imposante, bijna megalomane hoofdingang), de vier verschillende seinhuizen, een energiecentrale voor de elektrische verlichting, de goederenloodsen en het postgebouw. Voorlopig ben ik dus nog wel even zoet, maar langzaamaan komt de eerste bèta nu wel in zicht.



De laatste tijd heeft vooral in het teken gestaan van het opbouwen van het Roosendaalse locomotiefdepot.


Om te beginnen met de bekende 'rechte' of 'grote' loods die is gebouwd door de (maatschappij tot exploitatie van de) Staatsspoorwegen. Dit was veruit de grootste loods op het terrein, en bevatte ook een werkplaats voor het onderhoud van materieel.


Daarnaast hadden de Staatsspoorwegen ook een polygonale locomotiefloods gebouwd. Deze loods, gebouwd om een draaischijf zien we op bovenstaande plaat. Het meest rechter vak werd gebruikt als wachtlokaal voor het personeel.


Ook de Hollandse Spoorweg Maatschappij (HSM) had een loods op Roosendaal, met verschillende lokalen en een werkplaats. In de Jaren '30 werd deze loods echter niet meer voor locomotieven gebruikt, maar als wagenwerkplaats, omdat de beide concurrerende spoorwegmaatschappijen inmiddels de diensten hadden samengevoegd, en de locs die van de HSM afkomstig waren nu onderdak kregen in de loodsen van de staatsspoorwegen.


Roosendaal was niet alleen een groot depot, het was ook nog eens relatief modern. Naast een elektrisch aangedreven loopkraan, was dit een van de twee depots die begin jaren '30 kolenbunkers hadden gekregen, waarmee de locomotieven van bovenaf konden worden geladen, terwijl de loopkraan met een andere locomotief bezig was, of juist een andere bunker aan het bijvullen was. Daarnaast had Roosendaal ook zogeheten 'ontlaadinrichtingen' of slakkenkuilen, waarin sintels en slakken vanuit de vuurkist en rookkast konden worden gestort. Om te voorkomen dat deze lang zouden smeulen, stond er in deze ontlaadinrichtingen een laag water waarmee deze restproducten van het vuur meteen werden geblust.

Het depot is nog niet geheel af, zo missen bijvoorbeeld nog het tractiegebouw en seinhuis D, maar die zijn ondertussen ook in aanbouw, om het depot te kunnen afbouwen.
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

HIDDETREIN

Is er na 5 jaar nog vooruitgang? Ook als je bent gestopt met verder bouwen zou ik, en ik denk misschien ook anderen, er toch graag overheen willen rijden. Het lijkt me zonde als al je harde werk voor niets was geweest.

rjz222

Dag Hidde,

Zeker is er nog vooruitgang geweest, hoewel ik het hier op het moment weinig meld. De route is inmiddels tot Roosendaal gevorderd en ik ben op het moment nog bezig om verschillende gebouwen op het emplacement te bouwen (vooral het stationsgebouw is lastige en kost daardoor veel tijd.

Help me herinneren dat ik volgende week wat screenshots plaats :).

Robert
Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu