OpenRails onder Ubuntu

Gestart door rjz222, 31 december 2013, 11:28:49

Vorige topic - Volgende topic

rjz222

31 december 2013, 11:28:49 Laatste wijziging: 13 oktober 2014, 09:53:23 door rjz222
OpenRails onder Ubuntu
Een ietwat ongelukkige combinatie

Openrails is geschreven voor windows, daarom wil ik iedereen waarschuwen dat wat ik nu beschrijf, een klusje voor meer gevorderden is.
Getest systeem
Getest is het volgende systeem:

•   Dell Inspiron 530
•   Intel Core2Duo E4600 2.4GHz 2.4GHz
•   Nvidia  Geforce 210
•   4GB RAM
•   Ubuntu 13.10 64-bit
•   Wine 1.7 (inclusief Winetricks)
•   Open Rails x1900 experimental
•   Monitor: Dell E319 19 inch (1440*900)

Installatie
Ik begin hier met de installatie van de beeldschermdrivers (zie links onder). Deze moeten geïnstalleerd zijn, anders krijg je OR niet aan het lopen.  Daarna installeren we wine 1.7 met winetricks, open daarvoor de terminal en type:
sudo apt-get install wine1.7
sudo apt-get update
sudo apt-get install wine1.7 winetricks

Vervolgens moeten we de wineprefix instellen op 32-bit (alleen op Ubuntu 64-bit). Dit doen we volgens de volgende code:
rm -r ~/.wine
WINEARCH=win32

Houd er rekening mee: hier zijn uitgebreidere handleidingen voor, als je niet zeker weet hoe het moet, zoek dan even een handleiding op, gebruik deze handleiding daarvoor dus niet als leidraad.

Vervolgens moeten we de volgende pakketten installeren met winetricks: Microsoft .NET 3.5, Microsoft XNA 3.1, Microsoft Visual C++ 2008, corefonts en msxml3. Dit doen we met de volgende code (hanteer onderstaande volgorde):
winetricks corefonts
winetricks msxml3
winetricks dotnet35sp1
winetricks xna31
winetricks vcrun2008

.NET 3.5 SP1 heeft een nogal omslachtige installatie, zorg dat je /usr/bin/winetricks vervangt door de volgende versie r1038 of later.

Het installeren van .NET kan enige tijd duren, en behelst alle .NET versies van 2.0 tot 3.5, inclusief alle servicepacks.

Als deze pakketten allemaal succesvol zijn geïnstalleerd, gaan we verder met Open Rails. Dit halen we op van OpenRails.org en zetten de inhoud van de map in een nieuwe map in onze gebruikersmap.

Openrails spelen
Om OpenRails te spelen voeren we de volgende regels code uit:
cd OpenRails
wine OpenRails.exe

Nu moeten we met de volgende dingen rekening houden: Het toetsenbord moet op Engels (US) staan, zonder dode toetsen. Daarnaast mag OR niet op een resolutie draaien die groter is dan het scherm tussen de quickstarter, de ubuntu bar en de onder- en rechterrand van je scherm. Volledig scherm werkt nog niet, en leid tot een crash van Ubuntu.

Als je bovenstaande allemaal succesvol hebt uitgevoerd, krijg je ongeveer het volgende te zien:


De multiplayer heb ik vooralsnog niet werkend gekregen: ik kan een sessie opstarten, maar die kan niet gelezen worden, en andersom: ik kan als client proberen in te loggen, maar OR start vervolgens slechts een eigen sessie.

Links
Wine
WineHQ
Een handleiding om Wine in 32-bit te zetten

Beeldschermdrivers





Intelhttp://downloadcenter.intel.com
nVideahttp://www.nvidia.com/object/unix.html
ATI/AMDhttp://support.amd.com/us/gpudownload/linux/legacy/Pages/legacy-radeon_linux.aspx

Groet,
Robert


Webmaster Treinenwereld.eu

jor[D]1

Dat vna multiplayer kan ook aan de recente code wijzigingen liggen. Gisteren op windows ging het ook allemaal niet.
Probeer is met OR 0.9.

Overigens zou het nog veel interessanter zijn als je OR naar linux kan porten. Dan draait het gewoon out of the box.