Zo zeg, het werd weer tijd voor een schop hierzo
.
Ik heb de afgelopen maanden regelmatig aan de route gewerkt, maar niet structureel, maar toch genoeg om het een en ander te laten zien.
Beelden vanaf de zuidkant van Oudenbosch
Vanuit Oudenbosch gaan we richting Roosendaal
Meestal werk ik als ik een lijn heb van A naar B, dat ik begin met werken van A naar B, maar als ik ver genoeg ben (zodat ik zaken, zoals wegen, op elkaar aan kan sluiten), begin ik vanuit B ook richting A te werken. Zo ben ik de laatste tijd vanuit Roosendaal bezig met het werken richting Oudenbosch, waar nu nog ongeveer één kilometer aan scenery ontbreekt.
Al snel na vertrek vanuit Roosendaal kruist de spoorlijn de doorgaande weg van Roosendaal naar Oud Gastel, die even voor het kruisen van de spoorlijn naar Oudenbosch het gehucht Kalsdonk verlaat. We zien hier ook de overweg met de iets verder van deze overweg gelegen wachterswoning nummer 17, van een model dat nog verschillende keren in langs deze lijn voorkomt.
Natuurlijk wordt er ook op het land gewerkt, zo wordt hier met twee stoomtractors het veld geploegd.
Onderweg tussen Roosendaal en Oudenbosch
In de eerste screens zien we een aantal auto's rijden. Naast de Chevrolet van Van Gend en Loos en de Dordtse stadsbus heb ik inmiddels ook een Austin 7 ontwikkeld, een relatief kleine, betaalbare auto voor die tijd. Daarnaast werk ik momenteel aan een pick-up versie van de Chevrolet van VGL, en een Ford Model A Phaeton, waarvan ik onder andere ook de uitvoering maak zoals deze dienst deed bij de Politie in Rotterdam.
Verder is er natuurlijk nog genoeg te doen aan het bouwen van objecten voor Roosendaal, naast de al zichtbare grote rechte loods, moeten er nog twee andere locloodsen worden opgeleverd (de rechte HSM-locomotiefloods en de polygonale loods van de Staatsspoorwegen). Ook werk ik nog aan het stationsgebouw in de uitvoering zoals het er voor de oorlog stond (met een imposante, bijna megalomane hoofdingang), de vier verschillende seinhuizen, een energiecentrale voor de elektrische verlichting, de goederenloodsen en het postgebouw. Voorlopig ben ik dus nog wel even zoet, maar langzaamaan komt de eerste bèta nu wel in zicht.
De laatste tijd heeft vooral in het teken gestaan van het opbouwen van het Roosendaalse locomotiefdepot.
Om te beginnen met de bekende 'rechte' of 'grote' loods die is gebouwd door de (maatschappij tot exploitatie van de) Staatsspoorwegen. Dit was veruit de grootste loods op het terrein, en bevatte ook een werkplaats voor het onderhoud van materieel.
Daarnaast hadden de Staatsspoorwegen ook een polygonale locomotiefloods gebouwd. Deze loods, gebouwd om een draaischijf zien we op bovenstaande plaat. Het meest rechter vak werd gebruikt als wachtlokaal voor het personeel.
Ook de Hollandse Spoorweg Maatschappij (HSM) had een loods op Roosendaal, met verschillende lokalen en een werkplaats. In de Jaren '30 werd deze loods echter niet meer voor locomotieven gebruikt, maar als wagenwerkplaats, omdat de beide concurrerende spoorwegmaatschappijen inmiddels de diensten hadden samengevoegd, en de locs die van de HSM afkomstig waren nu onderdak kregen in de loodsen van de staatsspoorwegen.
Roosendaal was niet alleen een groot depot, het was ook nog eens relatief modern. Naast een elektrisch aangedreven loopkraan, was dit een van de twee depots die begin jaren '30 kolenbunkers hadden gekregen, waarmee de locomotieven van bovenaf konden worden geladen, terwijl de loopkraan met een andere locomotief bezig was, of juist een andere bunker aan het bijvullen was. Daarnaast had Roosendaal ook zogeheten 'ontlaadinrichtingen' of slakkenkuilen, waarin sintels en slakken vanuit de vuurkist en rookkast konden worden gestort. Om te voorkomen dat deze lang zouden smeulen, stond er in deze ontlaadinrichtingen een laag water waarmee deze restproducten van het vuur meteen werden geblust.
Het depot is nog niet geheel af, zo missen bijvoorbeeld nog het tractiegebouw en seinhuis D, maar die zijn ondertussen ook in aanbouw, om het depot te kunnen afbouwen.